Januariavtalet kan göra politisk påverkan enklare
Den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna, kallad Januariavtalet (JA) av sina tillskyndare och Januariöverenskommelsen (JÖK) av sina kritiker, har skapat nya förutsättningar för den som vill påverka den politiska dagordningen. Tidigare handlade det första steget alltid om att flagga upp själva frågan. Det är först när de politiska beslutsfattarna har erkänt att det existerar ett problem som man kan börja argumentera för eller emot en viss lösning.
I Januariavtalet är partierna överens om att något ska göras, men inte alltid vad eller hur
När det gäller de frågor som tas upp i Januariavtalets 73 punkter är det första steget redan tagit. Avtalsparterna har till exempel redan bestämt att fri hyressättning vid nybyggnation ska införas. Den som är berörd av den frågan behöver inte spilla tid och kraft på att argumentera för saken utan kan koncentrera sig på att fylla den tomma påsen med innehåll. Hur påverkas besittningsrätten? Hur länge ska de fria hyrorna gälla och vad ska gälla sedan? Hur påverkas systemet med presumtionshyror? Dessa frågor diskuterades vid Samhällsnavigatörernas seminarium den 9 april.
Alla frågor är inte med i fyrpartiöverenskommelsen
I en debattartikel i Svenska Dagbladet tar en företrädare för organisationen Fastighetsägarna upp behovet av en ny modell för ”social housing”, dvs. hur fattiga människor ska kunna få en bostad som de har råd med ( En svensk modell för social housing behövs ). Den frågan finns inte med i Januariavtalet och då gäller de gamla sanningarna. Det är först när problemet har kommit in på den politiska dagordningen som man kan börja diskutera lämpliga lösningar.
Vill du lära dig mer om hur du kan påverka offentligt styrda organisationer, ladda ner vår guide här.
Lars Marén
Vart tar Kommentarerna vägen?
Kommentarerna publiceras efter vi godkänt dem.
“Möjligheten att nå framgång hänger inte på hur många som har skrivit under utan på hur väl förslaget är motiverat och hur det passar in i ett större sammanhang”
Så om vi hypotetiskt tänker att
9 000 000 svenskar skriver under en namninsamling som inte “är motiverat”eller “inte passar in i ett större sammanhang” så kan ändå en ensam politiker eller hans/hennes politikergrupp i brist på motivering dizza denna namninsamling!??
Tycker du torgför en starkt antidemokratisk agenda som om den är reell bara leder till att revolution är det enda verktyg som en stor folkgrupp som är eniga i att vilja ändra politiska beslut har att utföra.
Vi ska inte behöva revolution i modern tid men jag tror att den snart är oundviklig med ett resonemang som mitt citat från dig ovan, förs.
Även motvilliga beslutsfattare har svårare att bortse från en opinionsyttring som kommer till rätt instans vid rätt tidpunkt. Vi hjälper gärna till med att klarlägga sådant som ansvarsfördelning, beslutsgångar och hur ett ärende ligger till för att den som vill påverka ett beslut ska ha så goda chanser som möjligt att få genomslag.
Någon på jobbet sa att det tar en mandat period att få en ny lag ändrad,stämmer det?
Det tar ofta ca två år från att man börjar utreda en fråga tills en lag eller lagändring är i kraft, men det kan både gå snabbare och ta längre tid. En regering som tillträder efter ett val hinner alltså gott och väl genomföra lagändringar under mandatperioden.
Bra och klargörande för en amatör vad utredningar gör. Tack
Kul att du gillade vårat inlägg 🙂 Det glädjer oss!
Allt gott!
Samhällsnavigatörerna